Konvensyen Mahasiswa Melayu 2010


1. Pada 2 jan 2010 yang lalu, penulis berkesempatan pergi ke Universiti Malaysia Terengganu (UMT) bersama rakan-rakan GPMS UTeM (penulis bukan ahli GPMS) menghadiri sebuah wacana ilmu yang membincangkan nasib mahasiswa Melayu di universiti. Konvensyen ini telah dianjurkan oleh GPMS UMT dengan jayanya.

2. Beberapa panel dijemput bagi memberikan buah pandang terhadap isu mahasiswa Melayu, antaranya ialah Prof Madya Datuk Dr Ahmad Faiz (Pencapaian Mahasiswa Melayu: Satu Tinjauan), YB Dato' Ibrahim Ali (Politik Mahasiswa: Kemana Arahnya?) dan Tun Dr Mahathir (Mahasiswa Melayu: Cabaran dan Masa Depan).


3. Biar pun tumpuan pastinya diberikan pada ucapan dan idea Tun Dr Mahathir, namun penulis lebih tertarik dengan isi ucapan perkongsian pengalaman YB Ibrahim Ali semasa beliau menjadi pemimpin Mahasiswa ITM (kini UiTM). Intipati cerita pengalaman beliau sangat mengesankan, terutamanya apabila dia berusaha memperjuangkan hak pelajar dan rakyat walaupun sehingga mengorbankan beberapa tahun kebebasannya.

4. Berikut merupakan beberapa intipati teks ucapannya:
" Saya anjurkan demonstrasi itu untuk menuntut kerajaan supaya menaikkan taraf ITM jadi sebuah universiti............. Tun Dr Mahathir Mohammad akhirnya mengisytiharkan kenaikan taraf ITM jadi UiTM........."

"Kami bersuara, kami mengkritik, dan kami membuat tuntutan demi tuntutan, atas kehendak dan kesedaran seluruh warga pelajar. Kami bertindak menentang kerajaan bukan kerana kami jadi boneka kepada sesiapa. Kami membangkang, menentang dan buat tuntutan tertentu, semata-mata demi kepentingan seluruh pelajar yang kami wakili."

"walaupun perjuangan kami konservatif, perjuangan kami ada maruah, perjuangan kami ada prinsip, perjuangan kami ada wibawa."

"saya beranggapan bahawa corak perjuangan mahasiswa Islam Malaysia ketika ini sudah jadi ideology-based atau bertukar menjadi perjuangan yang berasaskan ideologi siasah luar kampus........... Kalau benar persepsi ini, pastinya ia amat merugikan kita semua sebagai umat Islam dan pendukung kepimpinan perjuangan Islam"
Sedikit petikan ini penulis fikir menjadi motivasi bagi sebahagian mahasiswa agar menjadi lebih radikal dan agresif dalam mempertahankan hak dan kebenaran. Untuk mendapatkan teks ucapan penuh YB Dato' Ibrahim Ali, sila klik disini: Download

5. Penulis secara peribadi memang tidak menggemari Dato' Ibrahim Ali, tetapi tetap harus di akui peranan dan sumbangan besarnya terhadap pembangunan umat Islam dinegara ini.

Comments

azlan said…
jim..
aku baru bace post ko yg btajuk ayat2 cinta..
mmg rmai yg suke tulis psl diri sendiri skarang.dan mereka tergolong dlm kategori ***** dan amat membosankan.
hahahah
ajim said…
hehe.. tapi kalo apa yg dituliskan tentang diri sendiri 2 bawa manfaat pada org lain, ok.. aku rasa xda salahnya.. :)

*aku dulu pun ada gak tulis cam2, ko jgn kutuk aku plak.. haha.