Apabila timbul cadangan diskusi atau
debat antara Mufti Perlis, Prof. Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr
MAZA) dengan Ustaz (Dr) Zamihan Mat Zin, Pengawai Kementerian Dalam Negeri (KDN),
terdapat beberapa kenyataan dibuat oleh mufti dan agamawan tertentu yang tidak
bersetuju dengan diskusi ini kerana kononnya akan berlangsung debat yang
membincangkan perkara furu’ ataupun khilafiyyah. Ada juga dikalangan mereka yang
bersetuju, tetapi menggesa agar ia diadakan dalam keadaan tertutup dan hanya
dihadiri oleh golongan agamawan, ulama’ dan pakar akademik. Ini kerana
dibimbangi orang awam akan terkeliru dengan hasil daripada diskusi ini.
Terdapat juga kebimbangan akan berlaku perpecahan dikalangan umat islam di
Malaysia.
Ada dua perkara yang perlu jelas
disini, pertama tajuk diskusi antara dua tokoh agama ini tiada kaitan langsung
dengan tajuk isu furu’ atau khilafiyyah. Salah faham ini tidak akan timbul jika
agamawan yang memberikan komentar meluangkan sedikit masa membaca tajuk cadangan
diskusi. Kedua, perpecahan umat Islam di Malaysia dan dunia berlaku majoritinya
disebabkan oleh politik kepartian, tidak kerana debat atau diskusi ilmiah
berkaitan agama. Jika benar bimbang perpecahan umat Islam akan berlaku,
haramkan sahaja parti politik seperti UMNO dan Pas.
Memahami Kronologi Isu
Pertembungan antara Dr MAZA dan Ustaz
Zamihan bukanlah baru bermula pada tahun ini, tetapi telah bermula sejak sekian
lama. Perbezaan ini pada awalnya berlegar pada isu feqh antara mazhab dan
takwilan terhadap sifat Allah. Tetapi isu yang betul-betul menarik perhatian
media dan rakyat bermula pada tahun 2010, apabila Ustaz Zamihan dilaporkan
pernah membuat dakwaan mengaitkan nama Dr MAZA dan Dr Juanda Jaya (Mufti Perlis
ketika itu) dengan fahaman wahabi dan mempunyai kaitan dengan kumpulan Jemaah
Islamiah (JI) tetapi telah dinafikan oleh mereka. Menurut laporan akhbar, Ustaz
Zamihan dilaporkan membuat dakwaan itu ketika memberikan taklimat dalam
mesyuarat anti keganasan anjuran pihak Polis.
Selepas daripada insiden itu, pertembungan
antara mereka menjadi semakin sengit. Ustaz Zamihan dengan jelas di dalam
ceramahnya pernah memanggil Dr MAZA dengan gelaran mufti “anjing” hanya kerana
perbezaan pendapat di dalam isu feqh. Beliau juga di dalam ceramah pernah memberikan
gelaran “mu kapir!” kepada seorang tokoh agama di Malaysia kerana memetik
pendapat ulama’ dalam isu kedudukan ayah dan ibu Nabi Muhammad. Dr MAZA pula
berterusan mempersoalkan kredibiliti Ustaz Zamihan dalam mempertahankan ahli
sunnah wal jamaah kerana beliau didapati pernah berguru dan menterjemahkan buku
seorang ulama’ yang mempunyai kecenderungan Syiah iaitu Hassan as-Saqqaf. Dr
MAZA seringkali secara sinis mengingatkan tentang bahaya syiah berbaju sunni
yang dipercayai ditujukan kepada Ustaz Zamihan.
Sejak beberapa tahun lepas, Ustaz
Zamihan didapati kerap membuat cabaran debat secara terbuka kepada Dr MAZA, hal
ini boleh disemak dengan merujuk status-status facebook dan rakaman-rakaman
video kuliah beliau, tetapi semuanya tidak dilayan oleh Dr MAZA. Difahamkan, beliau
tidak melayan cabaran debat kerana merasakan tidak sesuai dengan kedudukan
beliau sebagai mufti kerajaan negeri.
Terbaharu, pada 4 Februari 2016,
Ustaz Zamihan ada mengeluarkan kenyataan mencabar sekali lagi Dr MAZA untuk
berdebat. Beliau menyebut, “Saya juga
bersedia 24 jam untuk berdebat secara ilmiah dengan beliau atas apa saja topik
sekalipun. Beliau boleh memilih mana-mana tajuk berkaitan, lokasi, peserta dan
format. Saya tidak pernah gentar untuk berhujah dgn Mufti sepertinya. jika
tewas, beliau perlu meletak jawatan sebagai seorang mufti dan berhenti
memfitnah saya.”
Cabaran terbaharu ini dibuat oleh
Ustaz Zamihan selepas insiden pengharaman 16 orang penceramah agama daripada
memberikan sebarang kuliah agama di dalam negeri Johor di mana Dr MAZA salah seorang
daripadanya kerana dipercayai membawa fahaman yang terkeluar daripada pegangan ahli
sunnah wal jamaah.
Menteri di Jabatan Perdana
Menteri, Dato’ Seri Shahidan Kassim (DSSK) cuba merealisasikan permintaan debat
Ustaz Zamihan dengan Dr MAZA apabila cuba menganjurkan satu diskusi antara mereka
berdua bertajuk ‘Extremis Agama Di Malaysia: Satu Perbincangan’ pada 10
Februari 2016. Setelah bertahun lamanya tidak melayan cabaran Ustaz Zamihan
untuk berdebat, akhirnya Dr MAZA menyambut baik cadangan yang telah dikemukan
oleh DSSK kerana menyifatkan cabaran debat oleh Ustaz Zamihan semakin
keterlaluan.
Walaupun dalam cabaran berdebat
yang dikemukan oleh Ustaz Zamihan menunjukkan komitmen yang tidak berbelah
bahagi untuk hadir, tidak kira tempat atau format, tetapi dengan tiba-tiba beliau
meminta untuk diadakan perbincangan terlebih dahulu dengan beliau dalam
menentukan moderator, tarikh dan format. Setelah perbincangan diadakan, tarikh
diskusi dipinda kepada 17 Februari 2016 kerana beliau mempunyai program yang
lain pada tarikh 10 Februari 2016 walaupun Dr MAZA sedia menangguhkan program pada
tarikh terbabit. Dalam kiriman yang terbaharu dibuat oleh Ustaz Zamihan, beliau
kembali mempersoalkan penganjur kerana masih tidak menerima surat jemputan
rasmi beserta format, tarikh, masa, lokasi dan moderator program. Beliau juga
meminta surat jemputan di hantar kepada majikan beliau, Timbalan Perdana
Menteri (TPM) merangkap Menteri Dalam Negeri.
Rasional Diskusi
Isu yang akan dibincangkan oleh
mereka berdua bukan berkaitan hukum qunut subuh atau hukum membaca talqin,
tetapi membincangkan tentang isu extremis agama di Malaysia. Hal ini bukan
perkara remeh atau perkara furu’ dalam ibadah, tetapi perkara yang amat
mendasar kerana membabitkan imej Islam dan kefahaman yang betul dalam beragama.
Tambahan pula Ustaz Zamihan menggunakan platform KDN secara terbuka mengaitkan
fahaman dan tokoh tertentu dengan aktiviti keganasan. Beliau pernah mengaitkan pengajian
tauhid 3 (Tauhid Rububiyyah, Tauhid Uluhiyyan dan Tauhid Asma wa Sifat) dengan
doktrin ISIS (Daesh). Tuduhan seperti ini amat berat dan mempunyai implikasi
besar dalam dunia Islam dan di Malaysia khususnya kerana pengajian tauhid 3 ini
diajar di sekolah menengah sebagai salah satu kaedah mengenal Allah.
Disebabkan tuduhan berat seperti
ini dilakukan secara terbuka, maka amatlah penting untuk ia dibincangkan dan
dijawab secara terbuka agar masyarakat dalam menilai dua sisi pandangan yang
berbeza. Adalah sangat tidak adil, apabila ada satu pandangan atau tuduhan sudah
dilemparkan kepada masyarakat sehingga menimbulkan polemik kemudian mahu dibiarkan
sahaja tanpa diuruskan dengan betul. Diskusi seperti ini diharapkan dapat
memberikan pencerahan kepada masyarakat tentang bahaya sikap extremis dalam
beragama dan menyangkal salah faham yang berlegar dikalangan masyarakat.
Budaya berfikir, bukan takfir
Jika diskusi ini dibatalkan, atau
dihadkan kepada yang “ahli” sahaja, maka kita sebenarnya sedang memandulkan
pemikiran masyarakat Islam serta merendahkan nilai keupayaan mereka untuk
berfikir serta membuat penilaian. Kita seringkali beranggapan bahawa masyarakat
masih belum matang untuk membuat penilaian tentang setiap hujah agama yang
dikemukan. Maka, mereka lebih mudah beranggapan pihak berautoriti sahajalah
yang menentukan segalanya, apa yang betul dan apa yang salah.
Kita sepatutnya membudayakan
kemahiran berfikir secara kritis dalam agama. Ini dapat mendidik masyarakat
Islam supaya membuka dimensi minda mereka, daripada lembah kejumudan kepada ladang-ladang
ilmu yang lebih luas. Jika masyarakat Islam lebih kerap berfikir, kelak akan
timbul banyak persoalan diminda mereka, dan untuk mendapatkan jawapan kepada
persoalan itu, mereka akan terpaksa menambah ilmu melalui pembacaan, mendengar penghujahan,
perdebatan, atau melalui pertanyaan. Ilmu yang baik dan bermanfaat akan
membuahkan keharmonian dalam beragama, dan orang yang malas berfikir sahaja
yang mudah memberi label takfir.
Takutlah Allah!
Comments