Skip to main content

li.. oh.. li.. (siri 2)

“eh.. macam mana kau kira benda nie?? Tunjukkan kat aku macam mana kau kira??”

Tiba2 ade satu xsore yg agak mengejutkan aku dari tepi.. aku yg baru duk sampai kat rework table agak terkejut.. tibe2 disergah ngn soklan yg aku xpaham asal citenya.. mamat yg muka seakan cina or lebih tepat kacukan cina + melayu 2 memandang aku dgn muka yg mcm nak gaduh.. rupanya mamat eng 2 nak tau macam mana aku kira speed utk conveyor line VIVA dapat 1.4 minit.. lepas aku xplain, dia dgn nada2 sinis dan seakan-akan nak gaduh mempertikaikan apa yg aku buat.. aku yg dari mula tadi ckp dgn nada yg baik, mula rasa panas atie bila tgk cara dia layan aku macam 2.. tapi aku tetap sabo.. sabar 2 sebahagian dari iman kan? Akhirnya, selepas sesi bincang2 n dialog ngn mamat 2, akhirnya aku akur.. yg cara aku kira 2 silap.. bila aku bagi cadangan kat die utk wat kaizen bg mengelakkan salah faham timbul ag, dia masih lagi bernada sinis dan *#!^^(!*..

“tak payah letak situ, kalau letak pun xguna.. bukannya reti kira pun…”

Aku terasa macam ade tumbukan tahap dewa kaio peringkat 3 menerobus pundi perut aku.. darah mula tesirap lagi menyirap.. tapi bukan air sirap.. aku mula hentak2 pen yg aku dok pegang dari tadi.. tanda protes.. tapi masih lagi sabo..

tak pe la, aku just bg cadangan.. yela, bukan setiap org sama tahap pemikirannya..”

Aku cakap nada sindiran tapi masih sopan santun.. chewah.. haha.. muka mamat 2 berubah sket, mungkin dapat tngkp apa yg aku cuba sindirkan.. tapi dia masih terus nak memperkecil2kan aku dan memperbesarkan kesilapan aku 2.. mamat2 operator sekeliling curi2 pandang tgk aku dgn eng 2.. adakah mamat eng nie sengaja nak malukan aku depan operator2 tu???

aku mengaku aku silap, kesilapan aku 2 pun hasil dari maklumat yg salah dari pekerja lama kat situ.. tapi aku xpun bagitau mamat eng 2 pasal hal nie.. aku pun malas nak memanjangkan masalah nie, takkan aku nak salahkan mamat operator yg bg aku info yg salah 2.. aku percayakan mamat operator 2 sebab die keje dah lama, 7-8 taun.. lagi lama dari mamat eng 2 yg baru 5-6 bulan keje c2.. kalaupun ye aku silap, tapi aku rasa xperlulah cakap mcm aku nie budak2.. xperlulah sampai nak sindir2 aku dgn nak merendah2kan aku sebagai pelajar U.. kalau org tegur aku dgn cara yg baik, aku xkesah pun.. aku terima dgn tindakan yg positif.. tapi kalau teguran 2 bercampur sindiran dan hinaan.. memang aku susah sket nak telan..

aku baru nak jatuh cinta dgn suasana keje kat cni, tapi bila benda nie jadi.. aku mula pk kan balik perasaan 2.. haiya.. tiba2 aku rasa li nie terlalu lama.. baru satu bulan.. ada lagi 3 bulan lebih.. lama ke? Memang pun!!

Comments