Li.. oh.. li.. (siri 4)



Nama saya Dil Bahadur. Saya Nepal mari. Sini kirja sudah 2 tahun lebih. Saya sudah kawen, Nepal sana isteri saya. Sini mari, saya mau kirja. Saya mau kasi isteri saya duit. Hari-hari saya kirja mau OT. Gaji saya kicik kalau tada OT. Basic saya empat latus libih. Tolak levi lagi, sikit gaji saya dapat. Kirja berat? Tara.. Saya berat ka.. ringan ka.. janji kirja, duit ada..



Mera nam, Mohammad Salimuddin bin Mohammad Samiruddin. I came from Bangladesh. I still can’t speak malay properly. I only know how to say haram. I’m a muslim. I already work in this company for almost half year, that why I still can’t speak malay. I already married. I have sons. They are still young.


Nama saya Keshab. Saya mari dari Nepal. Dulu saya ada mari ini Malaysia, kirja kilang kayu. 3 tahun saya kirja sini dulu. Saya suka panggil orang melayu abang, tadak kisah dia orang tua ka.. muda ka.. saya misti panggil abang. Saya sama itu Dil Bahadur, hari-hari saya mau OT. Satu hari OT 2 jam ka, 3 jam ka.. 5 ka.. saya pasti no problem. Saya baru kawin, anak juga sudah ada.. balik sini Malaysia, saya mau bagi isteri sama anak duit..


Nama saya Abdul Azim Roslan. Saya seorang pelajar di UTeM. Saya memiliki pelbagai cita-cita atau mungkin juga boleh saya sifatkan sebagai angan-angan. Saya ingin menjadi engineer selepas habis belajar. Tapi saya tidak suka bekerja dalam tekanan. Saya ingin menjadi usahawan francais makanan selepas 5 tahun bekerja. Tapi saya seorang yang kurang rajin. Saya juga ingin menjadi penulis yang dikenali. Tapi saya seorang yang malas berfikir.
*pemalasnya diriku..

Comments

dnasura said…
oh? baru terbuka mata saya tentang kehidupan pekerja2 asing. dan sebagai seorang muslim, mereka juga saudara kita, semoga dipermudahkan urusan..amin..