Li.. oh.. li.. (siri akhir)


Ini merupakan siri yang terakhir, oleh itu aku akan merumuskan segala benda and apa yg aku dapat mase buat internship program..

1. mula2, sebelum nak wat li nie.. rasa excited giler, yela.. benda baru, sapa yang tak excited.. tapi, masa first day aku masuk company 2.. macam2 yg aku fikirkan, aku tgk operator diorg wat keje bagai nak rak.. dah la aku masuk department QA, lari dari main coz aku.. mechanical design.. aku mula pk, ‘aku dah salah masuk company nie…’

Pengajaran Pertama: bukan semua apa yang kita fikirkan itu sama seperti dengan realiti.. ramai jugak yg aku tgk engineer yg keje xda kaitan dgn coz diorg masa kat U.. deg yg kita dapat itu hanya saduran kelayakan dari segi ilmu shj sebenarnya..

2. Antara benda yang paling aku xsuke or boleh dikategorikan sebagai dibenci adalah apabila aku kena masuk line jadi QC Inspector. Aku dah citer kenapa aku rasa cam 2 pada siri2 yang lepas.. apa yang aku fikirkan, keje nie terlalu berat utk aku and aku dah disalahgunakan oleh company tu..

Pengajaran kedua: nak jadi engineer, kena ada hands on skill n lots of knowledge about each process in the company.. ada banyak benda yg eng xtau n harapkan explaination drp supervisor or operator.. kdg2 aku tgk diorg pandang rendah n kdg2 sampai tahap memperlecehkan engineer.. kalau xnak kena main dgn org bawahan, kita kena rasa and tau sume benda dalam company.. jadi operator pun operator la... haha...

3. Aku pelik sebenarnya tgk engineer dalam QA, sentiasa sibuk memanjang je.. padahal aku tgk eng depart lain relex je.. kdg2 tu bz gak la.. maka aku selalu pk.. “diorg nie mengelat ke hapa? Xpun ada keje tapi bnyk tangguh keje..”

Pengajaran ketiga: Dalam QA department, kita bukan hanya kena dealing dgn setiap department lain, kita jugak kena tau sume process.. setiap spec part yg masuk n kuar.. quality items.. maintain quality requirement.. structure of part.. kena wat daily inspection.. dan benda yg paling menakutkan adalah apabila ada issue occurs kat costumer.. maka kenalah find root cause, argue ag.. wat cauntermeasure.. aku penah lalui sume nie and it is so hard..

4. Tatkala org sibuk balik kul 5.40ptg.. aku tgk eng masih ag lepak dalam office.. still wat keje.. kdg2 bila aku wat OT, aku tgk diorg balik dalam kul 7-8 malam.. fuh, memang xda social life!

Pengajaran keempat: masa kita bila dah bergelar engineer byk dihabiskan dalam office.. duk depan comp.. solving cases or issue yg occurs.. attend meeting, vendor briefing,present to costumer n top management, bla2.. maka rambut aku cerah utk mengalami masalah keguguran rambut dimasa hadapan..

5. Aku sebenarnya byk gak merungut kat member2 aku.. tapi xdala aku merungut dgn staff company aku 2.. tapi xdalah teruk sgt rungutan aku tu, sebab byk hnya berkisar bila aku jadi operator.. tu la benda yg selalu aku rungutkan, bukan hanya aku seorg, tapi rakan2 seangkatan yg sama praktikal dgn aku..

Pengajaran kelima: hidup kalau byk sgt merungut, satu benda pun tak jalan.. haha..

Akhirnya, aku berjaya menamatkan siri cerita yang 1st time aku rajin menulis secara bersiri.. sebelum nie penulisan aku lebih kepada penulisan berbentuk rencana dan memilih tema yg agak berat.. pape pun, aku sebenarnya berbangga dan berterima kasih pada semua staff Fuji Seats (M) Sdn Bhd yg byk tolong aku mase aku wat li kat c2.. terutamanya kat yus, abg azmi, yan, abg bahari, chong, ijoi, taha, mr cody, abg ramesh, abg nizam, abg acat, wak, zul, abg pesot, dil bahadur, keshab, abg usop dll.. ada rezeki, aku jumpa lagi la korg.. hahaa.. sekian, askm!

*setelah aku dok pk2.. akhirnya, aku dah dapat idea baru untuk siri yg akan datang.. tajuk yg agak best dan jarang org nulis pasal benda nie.. aku dapat idea masa dtg konvensyen anjuran Pembina dan Aman Palestin kat PWTC baru2 nie.. so, wait n see.. Bercakap dengan ZIONIS The Series!

Comments

dnasura said…
thnax for sharing some tips. mungkin menjadi panduan untuk saya yang bakal menjalankan praktikal bulan tujuh ni.
ajim said…
semoga anda berjaya.. tapi usaha mau lebeey sket a.. hehe..