ye kak, nak ikan?

Tatkala cuti2 yang takda koje nie.. aku kadang2 mengiatkan diri menjadi suri rumah tangga separuh masa.. so, kadang2 kena pegi pasar beli barang dapur (ank sapa la nie! hahaahaaa).. kebetulan, membe aku keje dgn bapak die kat pasar.. tapi kedai 2 die yg jaga la, rajin giler la die.. walaupun asal niat aku bila dtg kedai dia nak beli barang sekejap aje, tapi akan jadi lama sebab aku dok bantai sembang dgn die.. mamat nie kira antara bes fren aku mase sek kat bukit gambir la.. tgh dok bantai bersembang, tibe2 dia tanya aku satu soklan..

‘Ko bile nak kawen jim........?’

Apa kejadahnya dia tibe2 tanya soklan 2 kat aku? Aku masih muda ag rasanya.. haha.. aku pun bg jawapan yang agak tipikal la bg student2 cam aku nie..

‘aku blaja ade ag setaun.. pas 2 nak cari umah ag.. nak beli kete… myb 30-an kut..’

Tipikal kan? Sgt tipikal bagi aku.. tapi bagi member2 sek lama aku, yg xda rezeki nak sambung blaja.. ramai yg dah pk nak kawin.. dan ade yg dah kawin pun.. aku mula2 agak terkejut badak la bila membe aku bgtau yang sorg membe lama aku dah kawin (bunyi cam bese kan?), dan dah ade 3org anak!! (luar besekan bg umur 22 taun?)

bila aku tanya dia keje ape skang, membe aku cakap dia keje menyawit.. pergh, tough guy! Sbenarnya ramai ag membe2 lama yg dah kawin.. dah ada ank pun ramai.. tapi, paling record 3org anak la setakat nie yg aku tau.. aku pun perbualan cite pasal kawen2 nie..

‘sekarang nie duit hantaran pun dah mahal, nak2 rm7000 skang. Ko dah kumpul duit ke? ‘

Aku xtau kenapa aku tanya soklan 2, myb sebab dia dah ade kerja sendiri kot.. aku xingat apa jawapan die.. tapi yg pasti dibaluti oleh senyum dan ketawa.. dia calon pun dah ade.. mak bapak pun dah selalu jumpe..

‘ye kak.. nak ikan ape?’

Tibe2 dtg seorg pelanggan dtg kekedai membe aku 2.. maka terbantutlah perbualan aku dgn die.. kdg2 jeles gak, diorg dah merasa nikmat perkahwinan.. haha.. aku sebenarnya xtau kenapa aku wat posting nie.. korg pk la sendiri! Askm..

*silalah ke kedai membe aku 2 kat pasar tani bukit gambir.. sokonglah peniaga muslim.. hehe..

Comments

dnasura said…
haha.. seru tak sampai lagi la tu. tapi kena usaha juga ^_^


cuma bagi saya, setiap ikatan perkahwinan yang diberkati sudah tertulis rezeki buatnya. sebab tu la ada contoh parent yang biarpun tak kaya tapi masih boleh mendidik anak berbelas2..hee
semut said…
bgs la ko promote kedai mmbr...tp mmg luar biasa mmbr dah ade 3 org ank...mmbr aku yg dah kahwin pun setakat ni ade 2 org ank...
ajim said…
dnasura- jawapan yg tepat sekali! hehe.. betul2, bia miskin hrta dunia.. tapi kaya anak2 (saham kat akhirat 2..)

semut- 2 la.. tapi dah rezeki dia kot.. kagum sebenarnya aku, sgt produktif.. ikut sunnah nabi 2..
dnasura said…
ayat sangat produktif tu mcam kelakar je bunyi nya. hihi. sungguh machinery. ^_^
ajim said…
ayat 2 khas ditujukan pada mereka2 yg sgt cemerlang.. hehe..