18 PX: Aksi Terlampau!

Tajuk untk entry nie agak kontroversi, kalo silap gaya.. mau aku leh kena tahan ISA.. haha.. sebenarnya, aku ade pengalaman menyaksikan aksi2 terlampau org2 mesia ketika dlm perjalann blk dari Melaka ke muar.. baru2 nie gak, aku g Melaka sbb nak cari umah sewa..

Ok, lets the story begins.. mase aku blk ke muo, cuaca agak suam2 kuku.. nak kate ujan, xla sgt.. gerimis2 cam 2 je.. tapi aku still redah je.. tapi bila dah nak sampai serom, tibe2 ujan lebat plak.. tambah moto aku 2 xleh pecut laju, so aku menumpang kasih kat satu kedai melayu tepi jalan.. aku pun dok kat c2 tanpa order pape, pakcik 2 xdtg mintak order pun.. uhuhu.. kat sebelah meja aku 2 ade budak2 bujang dok, ade gak 2-3 org dewasa.. entah ape diorg sembang, aku xamik pot.. kat c2 byk gak lori2 antu yg parking, aku rase mmg pot kat c2 kot parking lori2 antu.. tatkala aku tengah layan blues tggu ujan berenti, tetiba ade satu lori antu parking dekat2 kedai 2.. aku pun dok perhati je, pemandunye sorang cine.. dia berlari2 anak dtg kedai 2, sambil ckp sesuatu kat bdk2 meja sebelah aku.. tapi entah ape yg die ckp, aku xpaham.. tapi ade respons bls dari seorg laki melayu dewasa yang agak menyejutkan aku..

‘Woi Seng (bkn name sebenar), ko dtg sini buat bising.. ko dah la sorg je cina kat sini.. nak order, buat care nak order.. aku potong kepala ko, gantung kat atas pokok kang.. ko cina sorg je kat cni..’

Terkulat-kulat aku dgr apa yg pak cik 2 cakap.. walaupun apa yg aku nulis xda la exactly same, tapi lebih kuang cam2.. aku terus tgk apek cine 2, dia still senyum tanpa ade reaksi balas yg negative.. aku agak pelik, camne pakcik 2 leh kuarkan ayat2 cinta yg sgt racist.. leh kena ISA pakcik nie, pk aku.. tapi lama2 aku tgk, rupanya diorg agak rapat.. diorg sembang2 sambil senyum n bergurau.. maka aku mula wat kesimpulan sendiri, kata2 sebenarnya gurauan antara diorg.. walaupn agak kasar, namun bg diorg myb 2 something yg usual..

MONOLOG:

Jarang kite nak tgk org melayu n cina leh gurau sampai cam2.. situasi 2, kalau silap gaya.. leh jadi 2nd 13 mei.. namun, dlm satu sudut yg lain.. benda nie leh jadi conth, bhw social relation between races kat mesia nie bleh improve sampai jadi tahap cam2.. kat tahap sampai mana identity kaum 2 dah leh jadi bahan gurauan sesame mereka..

*sorry jika entry nie xseperti apa yg korg pk kan.. hahaa… lets improve our hubungan with other races!

Comments

dnasura said…
setuju. even sy lahir dari family yang mix. wonderfull apa.. (suatu masa dulu laaa)huh.
Anonymous said…
lar....dh name pun melake..org2 dia mmg lahabau...
ckp mcm tu kt kl x dpt lar kering...
ajim said…
dnasura- la, hang org mix ka? mix apa? cine + malay?
anonymous- pggl aku kering? hampeh..
dnasura said…
ha-a. point sy, kawin campur membantu dalam perpaduan kaum di dalam negara kan.

ececeh cam isi karangan PMR pula. haha ^_^