Manik Urai: PAS telah tewas!


Mungkin ramai yg terkejut bila PAS menang dgn cuma 65 undi majoriti.. tapi bagi aku, 'ia seperti yang aku jangkakan...' sebelum pilihanraya kecil 2 berlangsung, aku memang ada berharap PAS akan tewas kepada UMNO.. Mungkin ada yg xsetuju dgn apa yg aku harapkan nie.. tapi aku lebih melihat dalam satu kaca perspektif yg lebih luas, antara alasan aku:

1. PAS dan Pakatan Rakyat merasa terlalu selesa dalam pilihanraya kecil sebelum nie.. bagi aku, parti yang berada dlm keadaan selesa terlalu lama adalah suatu iklim politik yg tidak sihat.. graf sokongan undi perlu ada turun dan naik.. jika selalu naik, takut lupa macam mana rasa sakitnya bila kita terjatuh...

2. Konflik dalaman PAS yang terjadi sebelum nie telah membuka lebih banyak kritikan secara terbuka terhadap kepimpinan PAS.. PAS harus sedar, setiap inchi gerak kerjanya sedang dinilai oleh rakyat.. ini mungkin satu petanda dari rakyat kepada kepimpinan tertinggi PAS untuk sentiasa menjaga perpaduan dalam kepimpinannya.. berbeza tidak menjadi masalah dalam kepimpinan parti, namun harus ada etikanya..

3. Modal ceramah dan isu yang dibawa oleh PAS acapkali berteraskan keburukkan UMNO & BN.. PAS dan PR khasnya perlu membina 1 landasan baru, seharusnya yg mnjadi modal berkempen adalah isu2 yang bertemakan pembangunan kawasan.. bukan hnya isu yg menyatakan UMNO tidak islamik, UMNO tolak hudud n bla.. bla.. bla.. dunia islam bukan hanya berteraskan 2 perkara tu shj.. pembangunan juga satu nilai yg utama dalam islam!
*mengkritik kerajaan bukan bermakna aku penyokong PR.. memuji PR bukan bermakna aku penentang BN.. aku seorg yg non-partisan....

Comments