Memahami pemikiran ahli politik...

Penulis cuba memahami beberapa cara fikir ahli politik di Malaysia ini, namun benar-benar membingungkan! Terdapat banyak pendirian ahli politik yang tidak istiqamah dan hanya perpandangan pada jalur pemikiran yang hanya akan menguntungkan parti politiknya.

1. Lilin yang membakar diri.












Ketika Ir Nizar Jamaludin (bekas MB Perak) memegang lilin bagi upacara memperingati mendiang Teoh Beng Hock, berlaku serangan hebat daripada media perdana. Media menimbulkan isu yang mana tindakan Ir Nizar ini dilihat sebagai satu tindakan yang tidak Islamik. Maka ada segelintir orang-orang PAS berhujah mempertahankan tindakan ini.


















Tidak lama selepas itu, muncul pula gambar seperti yang diatas. Datuk Seri Najib pula kelihatan sedang membakar lilin. Serangan daripada pihak pembangkang pula berterusan menghentam Najib. Perkara ajaib berlaku, media arus perdana mulai sepi terhadap isu 'bakar lilin'.

2. Replika gergasi yang tersembam ke bumi.




















Ketika replika gergasi Anwar Ibrahim didirikan di Batu Caves, ia menjadi isu hangat kerana ada yang menganggap ia seakan patung berhala. Isu ini semakin menjadi panas apabila SS Dr Mohd Asri Zainul Abidin (ketika itu Mufti Perlis) menyatakan terdapat unsur berlebih-lebihan dan terlalu memuja pemimpin. Ahli parti PKR sebahagiannya menzahirkan perasaan tidak bersetuju terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr Asri.




















Kini, hal yang sama berlaku pada Datu Seri Najib. Replika gergasi versi Najib juga dibangunkan di Batu Caves. Pemimpin PKR iaitu YB Adun Batu Caves, Amirudin Shari menempelak Dr Asri dan pemimpin UMNO kerana disifatkannya 'bising bagai nak rak' terhadap replika Anwar Ibrahim, tetapi senyap apabila hal yang sama berlaku pada replika Najib. Dr Asri menjawab dalam laman blognya (www.drmaza.com), beliau tetap konsisten terhadap isu ini. Memetik kata-kata dari laman blognya, 'Saya konsisten menyatakan seperti mana replika DS Anwar tidak patut didirikan, maka begitu juga replika DS Najib. Selain daripada ia berunsur berlebih-lebihan memuja pemimpin atau mengampu, ia juga tidak memberikan apa-apa kekuatan kepada politik seseorang.'

Kesimpulan:
1. Politikus yang tidak matang hanya akan memandang sesuatu isu itu pada sudut yang hanya akan menguntungkan partinya. Apabila ada isu yang cuba menggugat partinya, maka bermatianlah dia mempertahankannya. Benar atau salah, baginya itu perkara kedua. Survival partinya harus dipertahankannya!

2. Pandangan dari sudut agama seringkali dipandang enteng, malah ada yang mempertikaikan pandangan itu hanya kerana tidak memberikan keuntungan pada parti politiknya. Namun, jika pandangan agama itu menghentam parti lawannya, maka bermatian juga pandangan itu digunakan untuk menyerang lawannya.

3. Jika sesuatu hal itu menjadi salah dan tidak betul pada parti lawan, hal ajaib akan berlaku dimana ia secara tiba-tiba menjadi betul dan benar jika berlaku pada partinya.

4. Pemikiran sampah ahli politik ini perlu kepada usaha tajdid fikir. Berfikir berlandasan fakta dan kebenaran, bukan atas sentimen parti atau jemaah. Jika sesuatu hal menjadi salah pada parti lawan, maka kita perlu berani juga untuk menyatakan hal yang sama jika terjadi pada parti sendiri.

* Jari aku xdapat menahan dari menulis kat blog nie, walaupun keje menimbun dgn gamaknya.. haha.

Comments