RAMADHAN: Pahala mengatasi para Nabi?


Seringkali bulan Ramadhan, pastinya ada diantara kita yang pernah membaca atau melibat edaran-edaran kelebihan berterawikh pada setiap malam. Kebanyakkannya ia ditampal di masjid dan di juga surau-surau. Hakikatnya ia palsu. Mungkin sudah ada mengetahui tentang hal ini, namun mungkin masih ada yang terlepas pandang. Berikut merupakan contoh beberapa fadhilat yang sering kali kita lihat:

Malam Pertama:
Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.

Malam Ke 2:
Diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang tarawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman).

Malam Ke 3:
Berseru Malaikat di bawah ‘Arasy’ supaya kami meneruskan sembahyang tarawih terus-menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.

.....
.....
.....

Malam Ke 16:
Allahsubhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.

Malam Ke 17:
Allah kurniakan orang yang bertarawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Malam Ke 18:
Seru Malaikat: Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati).

Malam Ke 19:
Allah Subhanahuwataala tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

Malam Ke 20:
Allah kurniakan kepadanya pahala sekalian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin.

.......
.......
.......

Malam Ke 28:
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di akhirat.

Malam Ke 29:
Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.

Malam Ke 30:
Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang bertarawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman: “Hai hambaKu: Makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah engkau daripada air syurga yang bernama Salsabila, serta minumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar”.

Kita selalu berlebih-lebihan dalam menyatakan sesuatu, contohnya seperti kelebihan fadhilat ini. Mungkin pembuat hal ini ingin menggalakkan umat Islam agar bersolat terawikh, namun hakikatnya ia telah merosakkan imej Islam. Jika kita lihat fadhilat malam ke-17, 'Allah kurniakan orang yang bertarawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.' Jika benar begitu, bermakna pahala bagi umat Nabi Muhammad yang berterawikh pada malam itu selama dua bulan Ramadhan akan melebihi pahala bagi sekelian para nabi. Apakah benar dan logik jika difikirkan? Beramallah dengan rujukan dari sumber yang sahih dan dipercayai.

Ulasan terhadap kepalsuan fadhilat ini boleh dirujuk pada link ini:

KEPALSUAN HADIS KELEBIHAN TARAWIH: Mufti Terengganu


Comments