Malay PIG all..

Gambar diatas menunjukkan sikap sentimen perkauman yang berlaku dlm dunia facebook. Pelajar Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Ong Siang Ying telah memohon maaf atas kesilapan dan menyatakan dia tidak bermaksud begitu. Sumber: Mazidul TV3

Gambar ke-2 pula menunjukkan dialog antara fan Namewee di dalam Facebook. Ini hanyalah sebahagian daripada perkataan rasict yang digunakan. Penulis mengambil sendiri gambar ini di dalam Facebook.

1. Orang bukan Melayu (tidak semua), kerap kali melabel orang Melayu sebagai 'pemalas', tidak produktif, anak emas kerajaan dll. Lebih dari itu, ada yang lebih ekstrem melabel orang Melayu dengan nama yang lebih canggih, seperti yang dapat anda baca pada gambar di atas.

2. Apabila kerajaan banyak menolong orang Melayu, maka sebahagian bukan Melayu menganggap ini tidak adil. Mereka menganggap kerajaan melakukan diskriminasi terhadap bukan Melayu. Mereka menganggap kerajaan Malaysia hanya mementingkan kaum Melayu sahaja. Sumbangan kaum lain seolah-olah tidak diiktiraf.

3. Perlu difahami, orang Melayu merupakan kaum teramai dan termiskin di dalam negara ini. Bantuan yang dihulurkan bukan bermakna menyisihkan kaum lain, tetapi membantu meningkatkan taraf hidup orang Melayu agar sebaris dengan kaum lain di negara ini. sila lihat angka ini:

Menurut perangkaan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), pada tahun 2004 Bumiputera memiliki 16.4 peratus bidang pertanian, 12.3 peratus perlombongan, 8.1 peratus pembuatan, 6.3 peratus utiliti, 35.2 peratus pembinaan, 20.4 peratus perdagangan borong dan runcit, 26.7 peratus pengangkutan, 12.5 peratus kewangan dan 18.7 peratus perkhidmatan.
Lihat sahaja senarai manusia terkaya di Malaysia, siapakah yang mendominasi? Sila klik sini untuk melihat senarainya. Penulis optimis, jika majoriti rakyat termiskin di Malaysia adalah bukan Melayu, pastinya mereka akan juga dibantu seperti mana yang berlaku pada orang Melayu. Mungkin ada kelemahan dari segi pengagihan bantuan, dan hal ini perlu diperbaiki. Walaupun bantuan banyak diberikan pada orang Melayu, kaum lain juga dibantu. Ini FAKTA.

4. Sebahagian bukan Melayu (kaum Cina terutamanya) seringkali menganggap bahawa merekalah yang bertungkus lumus membangunkan negara ini, menjadi penyumbang besar kepada ekonomi negara, dan ikon kepada kekayaan. Ini merupakan fakta yang sombong apabila mengenepi peranan kaum lain yang turut sama membangunkan negara ini.

5. Kaum Cina diakui, hebat dalam bidang perniagaan, namun itu tidak bermakna kaum lain itu bodoh, pemalas dan tidak tahu berniaga. Kita harus melihat dalam konteks realiti dan sejarah. Orang Cina sejak awal terdidik dengan ilmu niaga, lihat sahaja perniagaan mereka yang turun termurun diwariskan kepada keturunan mereka, manakala orang Melayu pula terdidik dengan pertanian berbentuk 'cukup makan' sahaja. Namun kini, orang Melayu sudah mampu menjadi peniaga yang baik walaupun mungkin jumlahnya tidak seramai kaum lain, tetapi ini satu kenyataan yang boleh dibanggakan. Proses ini memakan masa.

6. Mungkin mereka yang mendakwa kaum terhebat itu lupa, sumbangan besar kaum Melayu terhadap mereka. Jika kaum Cina memiliki perniagaan, maka kaum Melayu merupakan konsumer terbesar dan sumber tenaga manusia kepada perniagaan terbabit. Jangan dilupa juga, sumbangan terbesar orang Melayu yang menerima sejumlah besar pendatang (ketika sebelum merdeka) ke dalam Tanah Melayu. Kini keturunan mereka menjadi rakyat Malaysia, ini satu hakikat yang diterima oleh orang Melayu.

7. Mungkin akan ada yang berhujah, orang Melayu juga pendatang dari Jawa dan Sumatera. Orang asal Tanah Melayu adalah kaum asli di dalam hutan. Ya, orang Melayu pendatang. Begitu juga orang Cina di negara China, orang India di negara India dan semua bangsa di dalam dunia ini. Masakan tidak, bukankah tempat asal kita dulu di Syurga sebelum diturunkan ke dunia? Bukankah kita hanya penumpang sementara di atas muka bumi ini? Hujah ini mungkin tidak diterima oleh orang yang tiada asas agama samawi. Penulis membuat hujahan ini berdasarkan pemahaman 'pendatang' menurut mereka.

8. Pendatang yang sebenarnya menurut penulis adalah, sekumpulan manusia yang datang dari sebuah kawasan A ke kawasan B yang mana kawasan itu telah mempunyai masyarakat yang telah membina atau mempunyai tamadun sendiri dan berasimilasi dengan persekitarannya. Masyarakat Melayu telah membina tamadunnya sendiri sejak ratusan tahun yang lalu dan telah mengadaptasi persekitarannya di Alam Melayu. Hal ini diperakui oleh tokoh-tokoh sejarah di dunia. Hal yang sama berlaku di negara China, orang Cina telah berjaya membina tamadunnya sendiri di Tanah Besar China. Jika orang Melayu berhijrah dari Tanah Melayu ke negara China, pastinya orang Melayu itu pendatang.

9. Jika orang bukan Melayu melabel orang Melayu sebagai 'pemalas', tidak produktif dll, orang bukan Melayu juga ada label dan gelarannya. Orang Cina dilabel sebagai 'penipu', gila duit, dll, begitu juga orang India yang dilabel sebagai 'cakap putar belit', keling dll. Jika orang bukan Melayu melabel orang Melayu dengan gelaran seperti 'pemalas' berdasarkan pengalaman mereka, hal yang sama berlaku pada orang Melayu yang melabel kaum lain berdasarkan pengalaman. Namun bersetujukah orang Melayu, Cina dan Indin pada label yang diberikan itu? Pastinya tidak, oleh itu BERHENTI melabel orang lain dengan label nama yang buruk!

10. Malaysia sudah lebih 50 tahun merdeka, namun perpaduan antara kaum masih renggang. Penulis tidak percaya pada retorik yang mengatakan rakyat Malaysia bersatu padu, hubungan antara kaum sangat harmoni dll. Ini satu penipuan fakta. Kelihatan bersatu padu itu hanya berlaku apabila ada Rumah Terbuka Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali, selebihnya hanya perpaduan saduran dan ia terlalu nipis. Penulis bercakap dalam konteks negara keseluruhannya, bukan mengambil kira perpaduan dalam jumlah kecil. Penulis menganggap kita tidak berjaya memupuk perpaduan antara kaum dalam negara secara menyeluruh, tetapi kita lebih baik dari kebanyakkan negara lain di dunia.

11. Penulis bukan seorang yang 'rasict'. Penulis menganggap orang Cina, India dll sebagai rakyat Malaysia. Penulis mengiktiraf sumbangan mereka dalam membangunkan negara, menaikkan nama Malaysia di pentas dunia dll. Tetapi penghormatan yang sama penulis minta diberikan kepada orang Melayu, sama seperti orang Melayu memberikan pernghormatan pada yang lain.

12. Tidak semua orang Melayu itu 'pemalas', tidak semua orang Cina itu 'penipu', dan tidak semua orang India itu cakapnya 'putar belit'.

Comments

Ayasu Kuro-Obi said…
Berbaik-baik...tapi beringat-ingat...sebab ini hakikat yg tak pernah padam dan payah diubah. Bahkan mungkin semakin parah. Good writing ya akhi.

p/s: tu chatbox rancak sgt promo web anti wahabi dan nampak pro ahbash. kawan baik ke?
ajim said…
tq atas komen.

p/s: pro ahbash? ya, sgt 'kwn baik'. hehe.
dnasura said…
setuju yang terakhir... bukan semua pemalas, bukan semua penipu dan bukan semua putar belit..


actually, semua unsur negatif yg dinyatakan penulis berasal dari kurangkan pemahaman dan semangat cintakan tanah air. masing nak tunjuk hebat dan sikap suka menuding jari tu..ish..ish..

apa pun, saya tetap percaya pendekatan 1malaysia boleh membantu dalam merapatkan jurang antara kaum. dengan syarat setiap rakyat malaysia bersikap positive, tolak ansur, mematuhi perlembagaan dan kontrak sosial..jgn nak ungkit2 isu kewarganegaraan dan hak istimewa..itu telah lama dipersetujui oleh pemimpin ulung setiap kaum semasa pasca kemerdekaan..
ajim said…
betul 2, benda yg dah ada dlm perlembagaan 2 xpayah nak diungkit2.. patutnya kita fikir nak majukan negara.. fikir kehadapan.