Nilai 1 Undi


1. Orang Melayu dikatakan memiliki jumlah peratusan yang tertinggi sebagai pengundi layak tetapi belum mendaftar dengan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR). Sila lihat statistik ini:

Peratusan orang Melayu yang layak untuk menjadi pengundi tetapi masih belum mendaftar adalah dalam lingkungan 43 pratus berbanding kaum Cina 31.87 peratus manakala orang India pula 9.59 peratus dan bumiputera Sabah dan Sarawak masing-masing 5.29 dan 5.85 peratus), Orang Asli (0.70 peratus dan lain-lain (3.25 peratus). link
2. Orang Melayu mungkin tak kisah kalau negara ini satu hari nanti ditadbir oleh orang bukan Islam. Buka internet main facebook mungkin lebih menyeronokkan daripada pergi mendaftar sebagai pengundi.

3. Tambahan lagi, orang Melayu suka cakap perkara ini, 'Ala, aku sorang je yang tak daftar.. tak undi.. takkan ada effect apa-apa pun..' Bila bercakap tanpa ilmu, berbicara tanpa jiwa, lahirlah ayat-ayat dangkal. Apa yang orang Melayu perlu tahu, anda sebenarnya perasan yang seolah-olah hanya anda seorang sahaja didalam dunia ini yang tidak mendaftar sebagai pengundi. Hakikatnya, perasaan 'suci' anda ini dikongsi oleh jutaan manusia bernama MELAYU.

3. Kalau masih terus tak mahu daftar dan mengundi untuk PRU akan datang tidak mengapa. InsyaAllah, kita akan ada YAB Perdana Menteri baru yang sembahyang di Tokong atau Kuil.

Comments