Politik ugut-ugutan



1. Ada sebahagian besar orang politik, bila berkempen dalam pilihanraya memang hebat. Cakapnya penuh dengan janji-janji manis, iktikad yang nekad, dan jiwanya umpama sebesar dunia. Mudah sungguh membuat janji, semudah itu jugalah ia dimungkiri.

2. Mungkin ada yang tidak perasan, atau pura-pura tidak tahu. Ada sesetengah orang politik yang suka membuat kenyataan 'politik ugut-ugutan'. Biar penulis beri contoh, baru-baru ini seorang Perdana Menteri di sebuah negara membuat kenyataan seperti berikut:

"Kita mahu membangunkan tanah di sini tetapi syarat pertama ialah dengan memastikan pada pilihan raya umum akan datang, Selangor kembali kepada BN. Kalau tidak, kita tidak dapat buat tukar syarat tanah," ruj: link


3. Jika ingin melakukan kebaikan kepada rakyat, mengapa perlu letak syarat? Apakah kerana jika rakyat di kawasan A tidak menyokong parti B, maka di'haram'kan rakyat disitu mendapat bantuan dan pembangunan? Mungkin akan ada yang beralasan tentang kesukaran melakukan urusan jika pusat dan negeri berlainan ideologi kepimpinan. Ya, alasan itu memang satu alasan!

4. Menjadi pemimpin bukan hanya perlu ada karisma, idea dan kepetahan ber'janji', tetapi juga perlu amanah dan adil. Lupakah kita tentang firman Allah yang menyeru untuk berlaku adil?

"Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Maa'idah:8)

5. Penulis fikir, rakyat perlu berubah. Apa kata jika rakyat pula yang mengugut parti politik. Anda mahu undi kami, lakukan ini dan itu. Bukankah ini negara demokrasi?

Comments