Khatam Quran 6 000 kali dalam sebulan?

Baru-baru ini penulis terbaca status 'facebook' seorang Ustaz yang menyatakan sesuatu tentang seorang tokoh yang digelarkannya sebagai wali Allah. Status 'facebook'nya seperti dibawah:


Idea yang cuba diterapkan oleh Ustaz ini sungguh mustahil dan ajaib. Penulis telah membuat pengiraan sendiri tentang jumlah waktu untuk seorang yang normal khatam al-Quran dan mengambil masa bacaan qari Sheikh Masyari Rashid al-Afaasi sebagai rujukan. Beliau mengambil masa 29 jam 40 minit dan 18 saat untuk khatam Quran dari Surah al-Fatihah sehinggalah ke Surah an-Naas tanpa henti.

Dalam sebulan, kita mempunyai 29 hari iaitu bersamaan dengan 696 jam sahaja. Mengikut perkiraan, jumlah maksimum dalam sebulan yang kita sempat khatam Quran hanyalah sebanyak 23 kali sahaja tanpa makan, tidur dan membuang hadas. Untuk seorang manusia khatam Quran sebanyak 6 000 kali dalam sebulan adalah mustahil walaupun kita menggelarkan tokoh itu sebagai wali Allah.

Kita mungkin telah berlebihan dalam mengangkat satu-satu tokoh agama sehingga kadang kala ia hanya menimbulkan salah faham orang lain terhadap agama. Jadilah manusia yang rasional. Agama bukan rekaan manusia untuk kita tokok tambah sesedap rasa!

Edisi Tambahan (7/8/2012):

Ada kritikan dari kalangan pembaca laman web al-ahkam.net apabila artikel ini disiarkan dengan membawakan kisah kononnya al-Imam as-Syafie telah khatam Quran sebanyak 60 kali dalam bulan Ramadhan (rujuk link ini). Ini menunjukkan ia sesuatu yang tidak mustahil.

Namun penulis tertarik dengan jawapan al-fadhil Ustaz Shofwan Badrie Ahmad Badrie dalam isu ini.



 Sekian, moga Allah merahmati kita.

Comments