SYIAH PUNCA KEMATIAN 717 JEMAAH HAJI?

Kita mungkin nak bela Arab Saudi, tetapi berpada-padalah. Belum pun selesai siasatan insiden rempuhan jemaah Haji, kita dah mengkotomikan isu ini dengan permasalahan sekte. Sunni vs Syiah. Jemaah Iran paling ramai terkorban, reaksi awal marah atau kecewa itu normal.
Tak normal kalau kita nak buat teori konspirasi Syiah nak jatuhkan Arab Saudi. Dari mana datangnya idea ini? Logik sikitlah.
Aku fikir ini soal disiplin dan pengurusan. Arab Saudi mungkin dah cuba berbuat yang sebaik mungkin, tetapi tetap ada kelemahan dan ruang untuk diperbaiki. Jemaah Haji juga kena diajar disiplin beribadah ketika di Tanah Haram. Belajar untuk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.
Aku pernah baca ada hadis Nabi yang melarang orang baca al-Quran dengan kuat sehingga ganggu jemaah lain beribadat. Hadis ini bagi aku menunjukkan bahawa dalam soal ibadah dengan Tuhan pun kita perlu menjaga hubungan sesama manusia.
“Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: “Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat” (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih). ref
Soal ibadah Haji apatah lagi. Dalam jutaan manusia yang berebut mengejar redho ilahi, tetapi kalau kita melakukannya dengan menyakiti manusia lain, apatah lagi sehingga menyebabkan kematian, adakah Allah akan menerima amalan kita?

Comments