Najib v Mahyuddin


1. Apa yang disoalkan oleh TSMY adalah soal bagaimana sebuah syarikat 1MDB yang awalnya bermodalkan RM 1 juta boleh terbeban dengan hutan sehingga RM 42 billion dalam masa hanya beberapa tahun operasi sahaja.

2. Walaupun ada hujah balas tentang aset yang dimiliki lebih dari nilai hutang, tetapi syarikat itu punyai masalah cashflow. Hutang tak boleh dibayar on time.

3. Ini menunjukkan seakan ada salah tadbir syarikat terbabit sehingga menyebabkan ia terbeban dengan hutang yang sedemikian banyak. Hutang menggunung ini memberikan satu indikasi berlakunya salah tadbir atau pun sekurang-kurangnya kesilapan (baca: kesalahan) ketika membuat keputusan tertentu dalam urus tadbir 1MDB.

4. Pihak kerajaan kata, tunggu dulu hasil siasatan pihak PAC, Polis, Bank Negara, SPRM & AG.

5. Masalahnya kelihatan seolah ada campur tangan ketika siasatan sedang dijalankan. AG yang secara tiba-tiba dibersarakan lebih awal, pemindahan anggota PAC tertentu ke Kementerian, dan serbuan terhadap pegawai yang sedang menyiasat kes ini.

6. Apabila ini berlaku, ada dua soalan yang timbul. Pertama jika tiada apa yang salah, mengapa perlu ada "campur tangan"? Kedua, jika hasil siasatan telah siap dan diumumkan kepada awam, apakah masih wujud kepercayaan pada hasil laporan ini setelah berlaku "campur tangan" yang melengah dan mengganggu siasatan?

7. Apa yang Arul Kanda dan kerajaan Malaysia lakukan sekarang adalah "rasionalisasi" hutang 1MDB. Mereka sedang cuba mengurangkan hutang 1MDB dengan menjual aset-aset berkepentingan.
8. Langkah rasionalisasi ini menunjukkan 1MDB memang bermasalah dan sedang cuba diselamatkan. Itu fakta.

9. Soalnya siapa yang menjadi punca kepada masalah-masalah ini? Yang pasti bukan salah lembu.

10. Menteri-menteri UMNO tak perlukan degree untuk faham hal semudah ini.

Aku tulis berdasarkan kefahaman aku menonton video & ucapan TSMY.

Comments