Artikel ini ditulis sebagai rencah tambahan terhadap tulisan yang telah
dikemukan oleh Saudara Ooi Kok Hin bertajuk, “Mengapa orang bukan Islam takut dengan Islamisasi?”. Tulisan ini adalah berbentuk eksperimental yang cuba
mengulas isu secara jujur tetapi naïf dan sinikal.
Walaupun Malaysia seringkali
dicanang sebagai negara yang mempunyai masyarakat majmuk yang harmoni, tetapi hakikatnya
itu hanyalah gambaran luaran yang tampak indah. Hubungan inter-kaum di Malaysia
sebenarnya sangat rapuh. Dalam kebanyakkan hal, mereka hanya berinteraksi jika
hanya ada keperluan. Contohnya mereka hanya akan berinteraksi dalam urusan yang
melibatkan pekerjaan, pembelajaran dan juga apabila melibatkan urusniaga. Tidak
bersetuju? Cuba kita mengambil sedikit masa untuk duduk memerhatikan semula
interaksi antara kaum di Malaysia, secara jujurnya kita akan terpaksa untuk
bersetuju dengan fakta ini.
Masalah ini timbul kerana wujud
perasaan saling tidak percaya di antara mereka walaupun ianya tidak dizahirkan.
Saudara Ooi Kok Hin sudah menulis menurut persepsi masyarakat bukan Melayu,
maka makalah ini akan cuba mengulas isu ini menurut persepsi masyarakat Melayu.
Bahasa dan Sekolah Kebangsaan
Setelah beberapa generasi
masyarakat bukan Melayu menetap dan menjadi warganegara Malaysia, mereka masih
gagal menguasai bahasa kebangsaan dengan baik. Walaupun tidak dinafikan terdapat
sebahagian daripada mereka yang begitu fasih bertuturkan dalam bahasa kebangsaan,
tetapi majoriti masih gagal menguasai bahasa kebangsaan dengan baik. Jika
dibandingkan dengan warga asing yang baru menetap di Malaysia, tidak sampai 1
tahun mereka sudah mampu menuturkan bahasa kebangsaan dengan baik, bahkan ada dikalangan
mereka yang mampu menuturkan bahasa kebangsaan jauh lebih baik daripada orang bukan
Melayu yang lahir dan membesar di Malaysia. Kegagalan menguasai perkara asas
seperti ini mendorong orang Melayu mempersoalkan keseriusan bukan Melayu
mendokong bahasa kebangsaan sebagai bahasa rasmi negara.
Orang Melayu tidak dapat memahami
mengapa perlu wujudnya Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK)? Mereka beranggapan, jika
orang bukan Melayu serius dengan jati diri sebagai warganegara Malaysia,
mengapa perlu mengasingkan anak mereka belajar dalam sekolah yang lain? Apakah orang
bukan Melayu masih beranggapan mereka terikat dengan sentimen negara tanah
besar China ataupun India. Soal kesetiaan mereka terhadap negara menjadi tanda
tanya. Orang Melayu merasakan, jika atas alasan mahu belajar bahasa ibunda,
boleh sahaja Sekolah Kebangsaan menawarkan subjek bahasa Cina atau Tamil. Apa
rasional Sekolah Jenis Kebangsaan perlu diwujudkan serta dipertahankan?
Jaringan Kaum
Dalam soal perniagaan dan peluang
pekerjaan, terdapat unsur diskriminasi terhadap pekerja dan peniaga Melayu. Jika
diamati dalam laman-laman carian kerja, banyak pengiklanannya memerlukan
penguasaan bahasa Mandarin sebagai syarat kelayakkan untuk memohon sesuatu
jawatan. Jika jawatan itu memerlukan komunikasi dengan syarikat daripada negara
China atau Taiwan, itu difahami kerana mempunyai konteks. Tetapi kebanyakkan
daripadanya hanyalah syarikat yang beroperasi dalam lingkungan Malaysia sahaja.
Barangkali iklan seperti itu sewajarkan diiklankan dalam bahasa Mandarin agar
yang membacanya terdiri daripada mereka yang mampu bertutur dalam bahasa Mandarin!
Dalam soal jaringan perniagaan,
orang Melayu juga mengalami masalah. Jika peniaga Melayu ingin mendapatkan
bekalan barangan tertentu daripada pembekal bukan Melayu, dalam sesetengah
keadaan terdapat perbezaan harga yang ditawarkan kepada Melayu dan bukan
Melayu. Perbezaan harga ini menyebabkan peniaga Melayu terpaksa menjual barang dagangan
mereka dengan harga yang lebih tinggi daripada peniaga bukan Melayu. Ini
menimbulkan perasaan tidak puas hati dikalangan orang Melayu kerana mereka
merasakan wujud diskriminasi terhadap mereka.
Pembaratan bukan Melayu
Terdapat kebimbangan masyarakat
bukan Melayu terhadap proses Islamisasi yang sedang berlaku di dalam masyarakat
Melayu. Mereka gusar dengan orang Melayu
yang mula berfesyen serban Arab, berjubah
Arab dan cuba mengislamkan institusi kenegaraan. Sebaliknya, orang melayu juga
merasa bimbang dengan budaya ‘pembaratan’ masyarakat bukan Melayu yang sedang
aktif menular. Lihat sahaja kebanyakkan daripada mereka mula menukar atau
menambah nama mereka dengan nama yang berbunyi kebaratan. Sudah jarang-jarang
nama seperti Lim dan Tan disebut, lebih banyak nama-nama berbunyi ‘mat salleh
celop’ disebut seperti Joseph, Joshua dan Jason.
Orang Melayu juga bimbang apabila
nilai-nilai budaya yang disepakati secara umum oleh masyarakat timur seperti tidak
bersekedudukan sebelum berkahwin dan pemakaian pakaian sopan semakin
ditinggalkan. Ada juga usaha-usaha untuk menjadikan nilai-nilai barat sebagai
asas mutlak kepada tafsiran ‘human rights’.
Apabila hal ini dibangkitkan oleh orang Melayu,
maka mereka dianggap kolot dan cuba mengislamisasikan masyarakat Malaysia. Walhal
perkembangan ini akan mencemarkan institusi masyarakat yang telah sepakat menjadikan
nilai-nilai ketimuran sebagai asas kepada pembentukan akhlak dan moral
masyarakat di Malaysia. Jika orang bukan Melayu berhak untuk merasa takut
dengan Islamisasi, orang Melayu pula berasa berhak untuk merasa gusar dengan
budaya ‘pembaratan’ bukan Melayu.
Kaum terpilih
Orang Melayu juga merasakan nilai
mereka telah direndahkan oleh masyarakat bukan Melayu. Sesetengah kumpulan
dalam masyarakat bukan Melayu menganggap orang Melayu sebagai beban untuk negara
ini maju kehadapan. Mereka menganggap orang Melayu sebagai kaum yang malas dan
bodoh. Hal ini diburukkan lagi dengan sekumpulan Melayu ‘bajet’ liberal dan
progresif yang bersungguh-sungguh merendahkan keupayaan kaumnya sendiri. Apabila
kumpulan Melayu ‘bajet’ liberal ini mengiakan pembodohan Melayu secara serkap
jarang, maka secara tidak langsung ia telah mewujudkan perasaan ‘superior’ orang bukan Melayu terhadap
orang Melayu.
Apabila wujud perasaan ‘superior’ terhadap orang Melayu, maka
justifikasi terhadap keupayaan Melayu akan menjadi sumbing kerana ia telah dibentuk
oleh persepsi awal, bukan dinilai secara keupayaan individu. Jika ada
perkumpulan wacana atau niaga dikalangan orang bukan Melayu, jarang orang Melayu
untuk dilibatkan. Jika ada pun ia bukan atas kapasiti keupayaan dan kepercayaan
individu, tetapi lebih kepada memenuhi kehendak kuota. Segregasi ini telah
mengasingkan orang bukan Melayu ke satu pelosok dunianya sendiri. Kumpulan
manusia terpilih.
Dua hala
Apabila orang bukan Melayu takut
dengan proses Islamisasi, maka orang Melayu pula mula merasa curiga. Mengapa
perlu takut dengan Islamisasi? Adakah orang bukan Melayu di Malaysia
anti-Islam? Soalan-soalan seperti ini bermain diminda orang Melayu dan akhirnya
ia digunakan oleh sebagai ahli politik sebagai senjata survival politik mereka.
Budaya dialog untuk mendamaikan persoalan ini tidak subur kerana sudah wujud
perasaan curiga di satu pihak, manakala di satu pihak lagi berasa mereka ‘superior’ dan tiada keperluan.
Saya tidak kata semua ini betul
atau salah, berlaku secara mutlak dan konsensus, tetapi inilah antara sebabnya mengapa
orang Melayu merasa curiga dengan bukan Melayu.
Comments