Semenjak Pilihanraya Umum ke -12 berlangsung, budaya kritik
dan kritis semakin membugar dalam masyarakat kita di Malaysia. Keterbukaan dan
kebebasan ini bergerak seiring dengan perkembangan pesat teknologi maklumat. Kepesatan
perkembangan ini menyebabkan makcik-makcik di kampung juga sudah bisa memberikan
kritikan terhadap jirannya melalui ruang laman sosial. Semua orang kini sudah
mampu mengkritik idea dan tindakan orang lain. Namun, apakah sebenarnya budaya
kritik dan kritis yang kita ingin semai dalam masyarakat kita?
Dalam suasana intelektual, budaya kritik dan kritis terhadap
sesuatu idea adalah normal bahkan ia adalah suatu tuntutan sikap yang amat
digalakkan bagi mengembangkan dan memperkemaskan idea itu. Kita biasanya akan
menggelar tukang kritik itu sebagai pengkritik dan dalam banyak keadaan
pengkritik akan duduk di kerusi lawan. Apa yang dimaksudkan sebagai kerusi
lawan ialah pengkritik itu sudah sinonim dikenali sebagai orang yang berada di dalam
platform yang berbeza dengan penyumbang idea dan disifatkan memiliki
kepentingan tertentu. Namun itu bukanlah definisi secara mutlak untuk
pengkritik, ramai juga pengkritik yang bersikap neutral semasa mengkritik dan
berada dalam platform yang sama.
Dalam membangunkan sebuah idea, peranan pengkritik amat
penting dimana perbezaan sudut pandang terhadap idea itu akan memberikan lebih
banyak perbincangan. Seterusnya ia akan memberikan nilai tambah dan percambahan
idea-idea baharu dan segar. Namun budaya kritik dan kritis berhadapan dengan
beberapa situasi yang mana memerlukan penyusunan dan pembetulan. Perkara utama
ialah, apabila ada satu kumpulan atau individu dikritik kerana idea dan
tindakannya, ini tidak bermakna si pengkritik itu secara pasti berniat untuk
menjatuhkan kelompok itu walaupun dia bertindak atas kapasiti mewakili kelompok
lawan. Jika benar pun hal itu berlaku, kumpulan yang dikritik hendaklah
bersifat terbuka dan membalas kritikan itu dengan hujah-hujah yang berdasarkan
fakta, rasional dan berakhlak. Kita tidak sewajarnya mengambil jalan mudah
dengan menuduh pengkritik itu sebagai pencacai, barua, wahabi, atau ahlul
bidaah kerana mungkin disebabkan dia penganut fahaman yang berbeza ataupun mewakili
kumpulan lawan. Tindakan seperti ini tidak lebih daripada mencipta sebuah alasan
untuk tidak menjawab kritikan orang lain dengan hanya memberikan label-label
tertentu dengan harapan ia akan mematikan semua kritikan terhadap kumpulannya.
Sebelum mengkritik, kita perlu faham tentang apa yang ingin
dikritik. Dewasa ini di Malaysia, semua orang ingin bercakap dan memberikan
pendapat, langsung mengkritik dalam masa yang sama. Seperti yang ditegaskan di awal
rencana, budaya kritik dan kritis amat baik untuk perkembangan sesebuah
masyarakat. Namun budaya ini perlu hadir dengan sikap yang bertanggungjawab.
Untuk menjadi seorang pengkritik bukan hanya sekadar memerlukan sebuah akaun ‘facebook’
atau ‘twitter’, tetapi lebih daripada itu kita memerlukan ilmu dan kefahaman yang
baik terhadap sesuatu isu atau idea yang ingin di kritik. Ini tidak bermakna
kita perlu menjadi ahli di dalam bidang yang ingin dikritik, tetapi untuk orang
awam cukup sekadar berilmu dan memahami sesuatu isu atau idea secara baik dan
umum. Ini bagi mengelakkan daripada pengkritik bercakap secara merapu,
memfitnah dan akan hanya menjatuhkan imejnya sahaja. Kita harus meraikan hak
setiap orang untuk mengkritik, namun untuk membataskan kritikan untuk hanya patut
datang daripada yang ahli (baca: mendapat pendidikan formal) adalah satu tindakan
yang bersifat diktaktor dalam disiplin ilmu. Setiap orang mempunyai hak, yang
penting dia faham, berilmu dan berakhlak. Hatta Makcik di kampung juga layak untuk
mengkritik Perdana Menteri jika dia memenuhi syarat-syarat ini!
Kesilapan besar sebahagian pengkritik ialah, apabila mereka
mengkritik, mereka sangka akan suci daripada sebarang kritikan balas. Ada fenomena
di mana pengkritik hanya tahu mengkritik, namun apabila ada kritikan balas,
pengkritik secara mudah akan menuduh mereka yang dikritik sebagai tidak
bersifat terbuka dan tidak mahu menerima kritikan pihak lain. Walhal
hakikatnya, pengkritik itu sendiri yang bersifat tidak terbuka untuk menerima
kritikan balas. Sepatutnya, pengkritik harus lebih bersedia dan terbuka untuk
mempertahankan hujah-hujahnya, tidak pula mengulangi kesilapan orang lain
dengan hanya memberikan alasan secara malas dengan bertujuan untuk lari daripada
menjawab kritikan balas. Kita tidak boleh berfikir bahawa, orang lain akan
menerima bulat-bulat kritikan kita terhadap idea dan tindakan mereka. Ini
kerana, mereka pastinya mempunyai alasan dan hujah sebelum melontarkan idea
atau mengambil tindakan tertentu. Setiap tindakan ini umpama roda yang
berpusing dan kitarannya akan memberikan manfaat kepada kedua-dua pihak.
Apa yang penting, jika kita mampu bersikap kritik dan kritis
terhadap ‘musuh’ dan orang lain, kita harus juga bersikap adil dengan melakukan
hal yang sama terhadap diri sendiri dan dengan mereka yang kita puja dan
sanjungi. Jangan pula hanya kerana hubungan dan keakraban tertentu, pandangan
kita yang bersifat kritis itu kita diamkan. Bersikaplah adil dalam mengkritik,
bukankah adil itu lebih dekat dengan takwa?
Comments